Posiłki w pracy – 5 najczęstszych błędów żywieniowych pracowników

sierpień 27, 2021 | Bez kategorii

Aktywność zawodowa oraz związany z nią natłok pracy i obowiązków często zmusza pracowników do ograniczenia spożywania codziennych posiłków do minimum. Tymczasem prawidłowe nawyki żywieniowe, to klucz do odpowiedniej wagi, dobrego samopoczucia oraz zdrowia, a co za tym idzie również do skutecznego wykonywania zleconych zadań. Niestety popełniając błędy żywieniowe pracownicy obniżają swoją efektywność. Coraz więcej firm staje przed wyzwaniem budowania zdrowego i bezpiecznego miejsca pracy oraz uświadamiania swoich pracowników jak istotne są regularne oraz zdrowe posiłki w pracy. Zatem jakie błędy żywieniowe najczęściej popełniają Polacy w trakcie dnia w biurze?

 

Pomijanie śniadania

Aby dobrze rozpocząć dzień śniadanie należy zjeść najpóźniej godzinę od wstania. Opóźnianie lub całkowite pomijanie śniadań może przyczynić się nieefektywnych poranków. Dzieje się tak z powodu braku systematyczności w przyjmowaniu i wydatkowaniu energii, a to w konsekwencji blokuje osiągnięcie takiej produktywności jak w przypadku odpowiedniego odżywiania komórek. Potrzebują one energii od samego poranka, dlatego nie powinniśmy zwlekać ze zjedzeniem pierwszego posiłku zbyt długo. Spożywając śniadanie mamy większą zdolność do kontroli głodu i sytości przez całą resztę dnia. Co więcej jedząc śniadanie poprawiamy naszą zdolność uczenia się i odtwarzania zgromadzonych informacji.

 

Słodkie przekąski

Siedząca praca przy biurku często skłania nas do podjadania w trakcie pracy. Podczas intensywnego skupienia często sięgamy mimowolnie po drobne przekąski, które niekoniecznie są zdrowe i odżywcze. Podobnie dzieje się podczas południowej kawy. Wielu z  nas nie wyobraża sobie jej bez ciasteczka lub innej słodkiej drobnostki. Aby unikać takich pokus warto mieć w zanadrzu wyłącznie zdrowe przekąski. Mogą to być orzechy, owoce czy warzywa. Niskokaloryczne oraz wartościowe zakąski są zdecydowanie lepszym wyborem niż słodkie, czekoladowe batoniki czy ciastka. Takim zdrowym dodatkiem możesz w szybki i zdrowy sposób opanować głód do następnego planowanego posiłku.

 

Mała ilość warzyw i owoców

Wszyscy doskonale wiem, że warzywa i owoce są jednym z najważniejszych elementów zdrowej diety. Niestety, już nie tak liczni stosują się do zaleceń ich codziennego spożywania. Coraz więcej pracodawców decyduje się wygospodarować miejsce w biurze, w którym dostępne będą owoce i warzywa dla każdego pracownika. Dzięki takim rozwiązaniom pracownicy mają możliwość poprawy jakości swojego odżywiania. W perspektywie może to poprawić ich stan zdrowia oraz zbudować odporność, tak ważną przy zbliżającej się jesieni i sezonie przeziębień.

 

Nieregularne posiłki w pracy

Praca i  obowiązki z nią związane skłaniają pracowników do pośpiechu i dotrzymywania różnego rodzaju terminów. Konsekwencją intensywnego trybu dnia jest wypicie porannej kawy i szybkie śniadanie w biegu lub przy biurku w towarzystwie komputera. A wracając z pracy, odreagowując stres i relaksując się zamawiamy lub gotujemy dużą porcję obiadu. Udowodniono, że u pracowników, którzy zaczynają dzień bez śniadania dochodzi do spadku glukozy we krwi – co niekorzystnie wpływa na ich ogólne samopoczucie, efektywność oraz koncentrację. Kolejnym często popełnianym błędem jest kumulowanie kilku mniejszych posiłków w jedno obfite danie, które obciąża nasz przewód pokarmowy i prowadzi do wzrostu wagi. Warto zatem postawić na mniejsze posiłki w stałych odstępach czasowych – średnio co 3-4 godziny. Taki sposób odżywiania znormalizuje stężenie cukru we krwi, a co za tym idzie nie poczujesz w ciągu dnia wilczego głodu oraz utrzymasz stabilne uczucie sytości, tym samym zapewniając sobie odpowiednią podaż energii. Dodatkowo miej na uwadze, żeby wśród Twoich posiłków znalazły się nie tylko zdrowe przekąski, ale również ciepły dobrze zbilansowany posiłek. Codzienną dostawę smacznego i zdrowego lunchu może zapewnić Ci aplikacja e-Lunch. Dzięki niej w prosty sposób zamówisz dla siebie posiłek na wybraną porę i miejsce.

 

Mała różnorodność posiłków

Wcześniej wspomnieliśmy o osobach, które praktycznie nic nie jedzą w pracy. Są również tacy, którzy spożywają w miarę regularnie posiłki w ciągu dnia, jednak ich różnorodność jest bardzo mała. Niestety jest to kolejny błąd jaki popełniamy żywiąc się w biurach. Dużą rolę w życiu odgrywają nawyki, dlatego też wiele osób przygotowuje do pracy zawsze ten sam zestaw posiłków. Jest to najprostszy sposób, ponieważ nie trzeba codziennie zastanawiać się co tym razem warto przygotować. Niestety w dłuższym okresie czasu taka dieta jest zbyt mało urozmaicona i może prowadzić do niedoborów różnego rodzaju witamin i minerałów. Z pomocą przyjść może aplikacja e-Lunch. Dzięki platformie pracownicy mogą wybierać i zamawiać posiłki do pracy spośród szerokiej, codziennie zmiennej oferty menu.